tých osobnostních rysů, které vedou k tomu, že se člověk v interkulturní si–
tuaci osvědčí (např. sebereflexe, empatie, kulturní citlivost, zvídavost, tole–
rování odlišnosti, sebedůvěra a snížená míra úzkostlivosti). Spíše než zís–
kání máme na mysli rozvoj stávajících kompetencí a případně uvědomění si
a poznání vlastní osobnosti. Belz a Siegrist (2001, str. 174) vystihli velmi
dobře jádro problému, kde hovoří o tzv. klíčových kompetencích. Při roz–
voji klíčových kompetencí „účastník dospěje k individuální, otevřené a har–
monické kompetenci v jednání; ... dospěje k uvědomování vlastního cho–
vání, bude si vědom vlastních možností a hranic a bude tak schopen uplatnit
osobní přednosti a pracovat na posilování svých slabých stránek“.
Thomas (internetový odkaz) chápe získávání interkulturní kompetence
jako složitý proces, který zahrnuje jednak predispozice (osobnostní
a situační faktory), dále pak interkulturní konfrontaci a formování interkul–
turní zkušenosti, interkulturní učení a interkulturní porozumění. Pokud je
proces zakončen, dojde k získání interkulturní kompetence.
V interkulturní situaci využíváme kognitivní, afektivní a behaviorální
kompetence*. Zjednodušeně řečeno nějakým způsobem v dané chvíli
myslíme, nějak situaci prožíváme a nějakým způsobem se chováme. Pro
každou tuto oblast využíváme příslušné kompetence. Svoje znalosti, schop–
nosti a dovednosti využíváme buď zcela nevědomě, nebo vědomě. Řada
mechanismů našeho chování je ovlivněna naším kulturním závažím", tedy
je v nás kulturně, pokud použijeme Hofstedův termín, naprogramována.
Vše, co je nám vštěpováno výchovou, kulturním prostředím, ale i naše je–
dinečné prožitky a zkušenosti se promítají do dané situace.
Samozřejmě je nejlépe pozorovatelná pouze třetí zmíněná oblast, oblast
našeho chování, která druhému účastníku může mnohé prozradit a napově–
dět. Pokud zachováme neměnný výraz tváře (poker face), který dokáže za–
maskovat jakékoliv emoce, druhý účastník se o našem vnitřním světě nic
nedozví. Ve skutečném životě nelze jednotlivé roviny od sebe oddělovat,
protože se navzájem ovlivňují a prolínají. Nelze oddělit afektivní rovinu od
ostatních, jinak bychom jednali a mysleli jako stroje. Stejně tak nelze ani
jednotlivé kompetence procvičovat odděleně, proto jedna technika většinou
procvičuje více kompetencí.
* Podobný trojsložkový model je v sociální psychologii používán v popisu postojů.
10
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>